مولفه های زبانی داستان نویسی معاصر

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده زهرا حسینی
  • استاد راهنما حمید طاهری قهرمان شیری
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

بدون شک در نقد و تحلیل هرنوشته، بررسی زبان آن، به عنوان ابزار پدیدآورنده، جایگاهی ویژه دارد. اما به نظر می رسد در بررسی کامل و منصفانه از یک اثر ادبی، اعم از داستان، زبان، باید، تنها نه به عنوان ابزار پیدایش و به صورت پدیده ای جدا، بلکه به عنوان یک عنصر، درکنار دیگر عناصر و در رابطه ای متقابل با آن ها مورد بررسی قرارگیرد. عناصری که درکنار یکدیگر ساختار اثر ادبی را پی می ریزند. با این توضیح، هدف از پایان نامه پیش رو با عنوان «مولفه های زبانی داستان نویسی معاصر» بررسی زبان در داستان نه به عنوان پدیده ای جدا، بلکه به عنوان عنصری تأثیرگذار و تأثیرپذیر، درکنار دیگر عناصراز قبیل پیرنگ، زاویه دید، تکنیک های روایت، فضاسازی، شخصیت پردازی ، انواع خاص بیان، نگرش نویسنده و...است. برای این منظور، درحدود پنج هزار بند ازبخش های مختلف داستان های کوتاه، بلند و رمان پنج نویسنده که مربوط به نسل اول و دوم داستان نویسان معاصرند، انتخاب شده است. اسامی این نویسندگان به ترتیب بررسی درپایان نامه عبارت است از: جلال آل احمد، صادق چوبک، ابراهیم گلستان، احمد محمود و نادر ابراهیمی. روش کار به این صورت است که در ابتدا، تمام بندها براساس نظریه زبانی «مقوله ومیزان» درسه واحد زبانی: جمله، بند وگروه مورد تحلیل قرارگرفته اند و نتایج به دست آمده از این بررسی به صورت جدول های بسامدی ارائه شده است. درمرحله بعد تلاش شده است تحلیلی براساس آمار ارائه شده دراین جدول ها و مبتنی بر رابطه عناصر داستان وتأثیرآن ها بریکدیگر ارائه گردد. دربخش پیشگفتار مطالبی درخصوص پیشینه ، هدف، روش تحقیق و..بیان شده است. فصل اول، با عنوان «مروری بر مقوله ومیزان»،کلیتی از نظریه مقوله ومیزان را دربردارد. فصل دوم وسوم، باعنوان «جدول های بسامدی وتحلیل آثار»، به ترتیب، به ارائه جدول های بسامدی و تحلیل آثار داستان نویسان نسل اول و دوم اختصاص دارد. درپایان، بخش نتیجه گیری ارائه شده است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نگاهی به داستان نویسی معاصر هند

سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان        فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...

متن کامل

جایگاه جرجی زیدان در داستان نویسی معاصر عربی

امروزه ادبیات داستانی، یکی از مهم ترین انواع ادبی به شمار می رود که خود، انواع مختلفی مانند قصه، داستان کوتاه، رمانس و رمان را در بر می گیرد. در این میان، رمان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در قرن نوزدهم میلادی همزمان با دوران شکوفایی ادبیت داستانی- و به خصوص رمان- در اورپا، اندیشمندان و ادبای عرب نیز، درصدد برآمدند در این عرصه، دست به آفرینش بزنند. از جمله این افراد «جرجی زید...

متن کامل

کمینه گرایی در داستان نویسی معاصر

داستان کوتاهِ کوتاه یا داستانک در دهه های اخیر مورد توجه داستان نویسان فارسی زبان قرار گرفته و در ایران رواج و گسترش یافته است. رواج داستانک نویسی ریشه در گرایش به کمینه گرایی یا مینی مالیسم در دنیای معاصر دارد که جنبشی در هنر به شمار می رود و بر دو پایه سادگی و ایجاز بنا شده است. نویسندگان این گونه آثار با حذف عناصر غیرضروری، می کوشند اثر ادبی را در کمترین حجم و کوتاهترین شکل عرضه کنند. آنان با...

متن کامل

پیش درآمدی بر مکتب های داستان نویسی در ادبیات معاصر ایران

همواره در تکوین سبک یک نویسنده، علاوه بر انگاره ها و انگیزش های فردی و درونی شمار زیادی از محرکهای مرتبط با محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی اثرگذار بوده است...

متن کامل

نگاهی به داستان نویسی معاصر هند

سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان        فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...

متن کامل

تحلیل داستان «وسوسة الشیطان» جودة السحّار با توجه به تکنیک های داستان نویسی معاصر

چکیده عبدالحمید جودة السحّار نویسنده معاصر مصری، از جمله نویسندگانی است که در داستان­نویسی معاصر عربی، رویکردی متعهّدانه در پیش گرفته­است. داستان کوتاه «وسوسة الشیطان» از مجموعه داستان «همزات الشیطان» از برجسته­ترین داستان­های او در این زمینه است. در این داستان، چالش­های درونی یک انسان در قالبی هنری، به خوبی بازتاب یافته است. این پژوهش با روش تحلیلی – توصیفی، میزان موفقیت نویسنده، در به کارگیری ت...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023